Möjligen är det inte helt sant, men det är inte långt ifrån.
Om man när ny i PA- eller studiovärlden kan jag rekommendera att börja men en hink SM57 blandat med några SM58. De är ljudvärdens formulär 1A. Byggda som pansarvagnar och fungerar till i stort alla instrument.
SM57 och SM58 har njurekaraktär och är i princip samma mikrofon, men SM58 har ett puffskydd mot dräggel och slisk samt möjligen ett litet lyft i talfrekvenserna (så lite att det knappt märks).
SM58 är för tal och sång, SM57 för instrument. Tänk så så är ni på rätt spår. Mikrofonerna är inte klockrena för högfrekventa ljud som cymbaler eller stråkar etc. För det bör man ha en kondensatormik, samt en Beta52 till kick.
Beta 58, som ibland felaktigt ses som storebror till SM58, har supernjure karaktär och rundar därför mindre live. Den har en tydlig puckel i talfrekvenserna som är bra live. Men inte alltid jättebra i inspelningssammanhang.
Switch-knappen är onödig om man spelar live, men bra i talsammanhang om man saknar ljudtekniker. Tyvärr glappar de nästan jämt, även som ny.