Jag har haft den här lilla Marshall-toppen i åtta månader och använder den för mest till sovrumsspelning och till viss del att micka upp för att spela in.
Ska jag vara ärlig så köpte jag DLS:en framförallt för att den är så snygg och att dess bredd passade perfekt med mina två Marshall Lead 12-kabinett. I dessa har jag två Celestion 10" Greenbacks på 16 ohm (mer om det nedan). Tillsammans med dessa får jag en supersnygg ministack!
Jag har spelat med ett par olika gitarrer och är helt nöjd med samtliga kombinationer i DSL:en: SG med '57 Classics, Les Paul med Burstbucker Pros, Gretsch med Filter'tron HS, Stratocaster med Texas Specials och Telecaster med Twisted Teles.
Den rena/gröna kanalen är förvånansvärt clean och bra men på grund av mina Greenbacks så blir det aldrig kristallklart på hög volym. (Så hög det nu blir med DSL:en 1W). "Attenuatorknappen" på baksidan (0,1/1 W) fungerar bra och för sovrumsbruk räcker 0,1 W långt…
Enligt min uppfattning är classic gain/röda kanalen för hot/"gainig" och det blir ett glapp mellan rena toner på clean/grön till hi gain på röd. Det här är enda anledningen till att jag inte ger högsta betyg på ljudet. Jag har emellertid bytt ut ECC83:an i V1 mot en ECC823 och kan då ratta fram härlig AC/DC-crunch på röda kanalen. Rekommenderas för den som inte bara vill köra ylande hi gain!
Förstärkaren levereras med en kanal-switch i metall och 4,8 m fast kabel med hög kvalitet. Det följer även med en 1,3 m lång högtalarkabel men den känns inte särskilt övertygande kvalitetsmässigt. Ljudmässigt kan jag emellertid inte tänka mig att det spelar någon som helst roll.
Många DSL1HR-reviews på nätet gnäller på att den bara har en högtalarutgång för 16 ohm. Som jag skrev tidigare matar jag två 10" Greenbacks (på 30 W). För att kunna köra dessa på min Marshall Lead 12 behövde jag två på 16 ohm, som parallellt (via en Palmer Cab Merger) då blir 8 ohm.
Jag tror i och för sig inte att det är något problem att köra missmatchade högtalare på en så effektsvag förstärkare men om man är lite händig så är det enkelt att lösa 8/16-problemet. DSL1-toppens utgångstransformator har två kablar. En för 16 ohm (orange kabel) som går till högtalarjacket och en för 8 ohm (vit kabel) som är ihoprullad med ett buntband och således inte används. Jag har monterat en miniswitch bredvid högtalarjacket och lött de båda utgångskablarna till den och vidare till utgångsjacket, så att jag enkelt kan välja mellan 8 och 16 ohm. Givetvis gör denna åtgärd att GARANTIN INTE GÄLLER men jag är verkligen supernöjd med mina crunchtoner och att jag kan köra både en och två 16 ohmshögtalare.
Vidare är det många DSL1HR-reviews som gnäller på effektloopens volymtapp. Ungefär 2016 åtgärdade Marshall detta och min uppfattning är att effektloopen därefter fungerar perfekt. Jag har prövat med alla möjliga analoga modulationspedaler och digital och analog delay samt digital reverb i loopen och det låter jättebra. Den inbyggda reverben är för övrigt helt OK. Jag har prövat såväl nya som vintagepedaler, med och utan buffrar, 2 och 4 kabelmetod, med och utan gate, och anser att DSL:en är en utmärkt pedalplattform, framförallt i clean/gröna kanalen.
Kvalitetsmässigt gör förstärkaren ett mycket gott intryck och jag har som sagt skruvat isär den. Inuti är alla komponenter tydligt uppmärkta och allting är prydligt lött och ger ett gediget intryck. Alla komponenter är lödda genom kretskortet, det vill säga de är inte ytlödda.
Det är svårt att se att det går att komma över en bättre (och coolare) förstärkartopp till detta låga pris. Jag är supernöjd och rekommenderar DSL1HR till alla gitarrnördar där ute!